آشنایی با تاریخچه، منابع غذایی و برخی از خواص و فواید ماده معدنی سلنیوم

آشنایی با تاریخچه، منابع غذایی و برخی از خواص و فواید ماده معدنی سلنیوم، سلنیوم یک ماده ارگانیک است که به طو عمده از خاک، آب و مواد گیاهی مشتق می‌شود. واضح است که انسان‌ها این ماده را بیشتر از طریق منابع گیاهی به دست می‌اورند. سلنیوم به عنوان یک ماده غیر فلزی در نظر گرفته می‌شود. اگرچه مقادیر زیاد سلنیوم سمی است ولی مصرف صحیح آن برای عملکردهای سلولی خاص بسیار ضروری است. به همین خاطر قرار دادن مواد گیاهی غنی از سلنیوم در رژیم غذایی برای نگهداری از سلامت کلی بدن مهم است. در این مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه کشف این ماده معدنی و برخی از خواص آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

این ماده در اوایل قرن نوزدهم به صورت تصادفی کشف شد. بیشتر افراد تصور می‌کردند که این ماده برای انسان سمی است زیرا کارگرانی که در کارخانه‌ها کار می‌کردند و در معرض مقادیر زیادی از سلنیوم قرار می‌گرفتند اغلب بیمار بودند. بعدها مشخص شد که این ماده برای انسان و حیوان بسیار ضروری است.

برخی از منابع عالی برای سلنیوم شامل غلات، حبوبات، آجیل، قارچ، گوشت، ماهی و تخم مرغ است. این ماده همچنین در کلیه حیوانات، تن ماهی، خرچنگ و خرچنگ دریایی یافت می‌شود. آجیل برزیلی غنی ترین منبع سلنیوم محسوب می‌شود. آجیل‌ها برای حفظ عملکرد خود به سلنیوم نیاز دارند اما مقادیر زیادی از آن را در خود ذخیره می‌کنند.

سلامت قلب:

سلنیوم به عنوان یک رقیق کننده خون عمل می‌کند و خطر لخته شدن خون در رگ‌ها را کاهش می‌دهد. این ماده همچنین می‌تواند سطح کلسترول بد خون را تا حد زیادی کاهش دهد. این کلسترول در رگ‌ها و شریان‌ها تجمع پیدا می‌کند و باعث ایجاد بیماری‌های قلبی- عروقی، سکته، حملات قلبی و سایر موارد می‌شود. بنابراین سلنیوم یک ماده قدرتمند برای سلامت قلب انسان است.

شوره سر و سلامت موها:

اگرچه تحقیقات هنوز در مورد این شرایط مطمئن نیستند اما بیشتر افراد معتقدند که مصرف متعادل سلنیوم می‌تواند ریزش مو را کمتر کند و از بروز شوره سر جلوگیری نماید.

احتیاط و هشدارها:

مسمومیت با سلنیوم به اندازه کمبود آن در بدن خطرناک است. بنابراین مراقب مقدار مصرف سلنیوم در رژیم غذایی خود باشید. نشانه‌های مسمومیت از طریق سلنیوم شامل بوی بد از دهان (همانند بوی سیر)، اختلالات گوارشی، خستگی؛ تحریک پذیری، اشکال در تمرکز، سیروز کبدی، ادم ریوی و حتی مرگ است. اگر رژیم غذایی غنی از سلنیوم دارید از مصرف مکمل‌های آن پرهیز کنید.

برگرفته از سایت مجله سلامت